Svar: Meget varierende appetit og tørst

18. april 2021

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fin beskrivelse af jeres lille dreng :) Og velkommen til :)

Det lyder umiddelbart som om, at jeres dreng har en god evne til at regulere sit behov, og det er, som du har læst, helt okay at appetitten varierer, så han nogle dage spiser og drikker mere, end han gør andre dage. Det kan der sagtens være forskel på, selvom hans behov naturligvis skal dækkes, og han ikke må mangle væske...

Det lyder også som om, at han har en god evne til at optage næringen fra den mad og modermælkserstatning, som han indtager. Han har taget rigtig meget på, men det lyder ikke til at være fordi han overspiser. For som jeg læser din beskrivelse, så spiser han nogle gange en lille flaske, og andre gange en større flaske - og han får lov til at flekse sit behov selv. Og det lyder ikke som om, at han spiser mere end sit udregnede behov, tværimod. Så hans vægtøgning skyldes ikke overspisning, hvilket er rigtig godt - men du har naturligvis ret i, at han selvfølgelig stadig også skal have sit behov dækket.

Jeg anbefaler normalt 4 flasker i 7 måneders alderen, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flasken ligger spredt ud over døgnet på denne måde, så sikrer det et jævn væskeindtag og samtidig ligger de på tidspunkter, hvor de ikke påvirker hans indtag af mad. Og når jeg ser jeres dagsplan, så ligger hans flasker i løbet af dagen og ikke så meget på ydertidspunkterne (tidlig morgen og sen aften) og jeg vil faktisk foreslå dig, at du forsøger at lave dette om. Jeg vil især foreslå, at du prøver at indføre en drømmeflaske sen aften.

En drømmeflaske vil være med til at sikre ham ekstra væske, så hvis du føler, at han ikke har drukket så meget i løbet af dagen, så kan du "toppe ham op" med flasken der og på den måde stadig sikre ham et godt væskeindtag. Samtidig vil drømmeflasken sammen med aftenflasken ofte være den flaske, som forsvinder sidst. Den vil være med til at give ro og god søvn om natten og være en ret god rytme for de fleste børn og forældre. Og så påvirker den ikke hans indtag af mad, når den ligger der :)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre indtil klokken måske er ca. 07, hvor dagen så begynder

Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop. Må også gerne prøve med små bidder af en blød bolle med lidt smør, hvis du tænker, at han måske begynder at kunne finde ud af dette.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke have flaske først. Mellemmåltidet erstatter flasken.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende at gumle på. Vand af kop.

Flaske og putte til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid han står op fra den.

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt hånden og vand af kop.

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, mad med mere og mere bid.

Kommer i ...

Annonce

... bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage, gøres klar til natten... Får børstet tænder (hvis han har tænder).

Flaske og puttes til natten ca. kl 20-20.30

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Som du kan se, så ligner planen lidt jeres nuværende plan, men om formiddagen gives mellemmåltid i stedet for flaske - og drømmeflasken er indført om aftenen. De hyppige måltider er vigtige fordi de er med til at holde hans energiniveau stabilt, og når du serverer maden hyppigt, så gør det ikke så meget, hvis han spiser og drikker meget lidt - for så går der jo ikke ret lang tid, så tilbydes han noget igen. På den måde er du med til at sikre, at han hele dagen igennem faktisk får lidt indenbords :)

Jeg har også lavet en dagsrytme, som ligger lidt tidligere, end den rytme, som du umiddelbart skitserer. Det kan godt være, at I trives med en sen rytme, men det kan være en fordel at lade dagen begynde senest kl 07, fordi det er med til at sikre plads til både morgenmad, formiddagsmåltid og frokost - samt formiddagslur og middagslur. Hvis I starter dagen for sent, så er der risiko for at hele dagen ender med at skride for jer og du derfor ender med ikke at få helt mad og væske nok i ham. Jeg vil derfor anbefale, at hvis han ikke vågner af sig selv, så væk ham om morgenen. Det kan godt forsvares at vække ham kærligt og omsorgsfuldt, når han har sovet en god lang nattesøvn - og når det netop er for at sikre ham mad og væske nok døgnet igennem.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er godt, hvis du kan holde nogenlunde fast i tidspukterne for mad, flaske, aktivitet og søvn dagen igennem. Det vil være med til at påvirke hans indre ur og dermed også hans fornemmelse for, at det er spisetid, når I sætter jer til bordet. Ved at skabe en nogenlunde fast rytme, så hjælper du ham med at føle sult og parathed, når maden serveres :)

Vand bør gives til alle måltider og også gerne som tørstslukker ind i mellem. Du kan med fordel give ham vand af en almindelig gammeldags tudkop - det laver blandt andet Done by Dear. Så skal han ikke suge for at få vandet ud, men kan bare sutte på tuden og tippe koppen. Samtidig har den to hanke, så han kan lære at styre koppen og drikke selv. Det kan være en god måde at få ham til at drikke lidt ekstra, at han netop selv styrer det :)

Han bør ikke få saft, te eller lignende, men hvis du nogle gange synes, at vandet skal være mere interessant for ham, så kan du komme en skive økologisk appelsin eller lignende ned i vandet, som så kan give lidt smag... Det er et okay trick at bruge, når han skal have sit væskebehov dækket - du skriver, at hans urin nogle gange virker koncentreret, og så er væske naturligt ekstra vigtigt.

Mad i hånden er vigtigt. Det styrker ham mundmotorisk, men stimulerer også hans spiselyst og gør ham opmærksom på, at det nu er spisetid. Det er vigtigt at give ham f.eks. ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, som han kan sidde og gumle på, fordi det vil være med til at give ham en fornemmelse for, at det at spise er dejligt, at maden kan smage forskelligt og samtidig også anerkende hans lyst til måske at ville styre måltidet lidt selv :)

Jeg håber, at ovenstående tanker og dagsplan hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke med ham og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)